آموزش ساخت دوغاب برای کاشی و سرامیک

دوغاب و مواد سازنده ی آن

دوغاب در ساختمان سازی مانند چسب عمل می کند و بلوک وکاشی وسرامیک را بهم می چسباند. دوغاب ترکیبی با پایه ی سیمان می باشد و از پرکابرد ترین ترکیبات در صنعت ساختمان سازی به حساب می آید. دوغاب از مهم ترین موادی می باشد که در ساختمان سازی برای پر کردن درز ها کاربرد دارد. دوغاب سیمان از سیمان سیاه یا سفید، آب و موادی همچون پودر سنگ و رنگ های اکرولیک تشکیل می شود که مقدار به کار بردن هر یک از این موارد مشخص می باشد.

انواع دوغاب

بعضی افراد معتقدند که دوغاب فقط یک نوع است که این فرضیه نادرست می باشد. دوغاب نیز مانند هر محصول دیگری انواع متعددی دارد؛ چرا که در حوزه های مختلف نمی توان از یک نوع دوغاب استفاده کرد. برای مثال طرز تهیه ی دوغاب برای کف سرویس بهداشتی و دوغاب سیمان برای پشت بام متفاوت می باشد.

از انواع دوغاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوغاب سفید: این نوع دوغاب از پودر خاک و سیمان سفید تهیه می شود. این دوغاب بیشتر در بازسازی ساختمان و نمای داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دوغاب رنگی یا پودر رنگ: این دوغاب از ترکیب پودر خاک، سیمان سفید و مقداری پودر رنگ تهیه شده و از آن در بندکشی و نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. نکته ی قابل توجه در مورد این نوع دوغاب این است که می توان رنگ آن را به دلخواه تغییر داد.
  • دوغاب رنگی با آکریلیک: این امکان وجود دارد که پس از پر کردن درز های مورد نظر با دوغاب، تمام درز هارا بوسیله ی دوغاب رنگی که با رنگ و آب تهیه شده، رنگ کرد.
  • دوغاب سیمان سیاه: این دوغاب از ترکیب سیمان سیاه، پودر سنگ و آب تهیه می شود و از آن در تمام سازه ها استفاده می شود.
  • دوغاب ماسه ای: از این نوع دوغاب معمولا در مکان هایی استفاده می شود که رطوبت بیشتری دارند مانند کاشی حمام و استخر.
  • دوغاب اپوکسی: این دوغاب جدید و منحصر به فرد می باشد و از ویژگی های آن می توان به ضد لک و بادوام و ضد رطوبت بودن و طول عمر بالای آن اشاره کرد .

انواع مختلف دوغاب و کاربرد هر کدام

آموزش ساخت دوغاب

به طور کلی مواد و لوازمی که برای تهیه ی دوغاب به آن نیازمندیم عبارتند ازپودر خاک سنگ، سیمان، آب، سطل محکم، کاردک مخصوص یا وسیله نوک تیز، الک و دستمال پارچه ای مخصوص.  برای ساخت دوغاب برای کاشی یا سرامیک، کافیست در یک سطل آب، سیمان و پودر سنگ را ترکیب کنید. در تهیه ی دوغاب میزان پودر سنگ به سیمان، یک به یک می باشد. آب را کم کم به ترکیب اضافه کنید و این کار را تا جایی ادامه بدهید که مخلوط کمی شل شده و فرم بگیرد. شما می توانید برای درزگیری کاشی و سرامیک از دوغاب آماده نیز استفاده کنید. طرز استفاده از دوغاب آماده مانند دوغابی است که در خانه تهیه می کنید. برای استفاده از دوغاب آماده، کمی آب را در درون سطل بریزید و سپس پودر تهیه شده را به آن بیافزایید. اگر قصد تهیه ی دوغاب برای سرامیک کف را دارید، می توانید برای سفت تر شدن مواد از پودر سنگ را به کار ببرید.

 

تمیز کردن سرامیک خانه نوساز

 

آموزش ساخت دوغاب

مراحل دوغاب کاری کاشی و سرامیک

درزگیری کاشی و سرامیک از طریق تهیه دوغاب شامل 8 مرحله است:

  • برای دوغاب کاری کاشی و سرامیک باید یک شبانه روز از نصب آن گذشته باشد. برای این کار بهتر است دیوار های سرویس بهداشتی حمام را بپوشانید تا احتمال جذب رطوبت کاهش یابد.
  • پس از گذشت یک روز به تمیز کردن جداره های میان کاشی و سرامیک ها بپردازید چرا که اگر جداره ها به خوبی تمیز نشوند، دوغاب به خوبی میان آن جای نمیگیرد.
  • کمی از دوغابی که آماده کرده اید را با کمچه ی دوغاب کاری بردارید و آن را به سمت جداره ی موزاییک ها پرتاب کنید و باقی دوغاب را در میان جداره ها پخش کنید.
  • برای اینکه دوغاب به خوبی در میان جداره قرار بگیرد می توانید با دست دوغاب را به داخل جداره فرو کنید.
  • پس از اتمام مرحله ی اول، پانزده تا چهل دقیقه صبر کنید تا دوغاب سفت شود حالا اسفنج را با کمی آب مرطوب کنید و بر روی سطح کاشی یا سرامیک بکشید تا باقی دوغاب های روی سطح سرامیک پاک شود. برای اطمینان از پاک شده سطح سرامیک ها از دوغاب، چند مرتبه این فرایند را تکرار کنید.
  • پس از شست وشوی کاشی ها به شخک کردن سطح سرامیک بپردازید.
  • بگذارید یک شبانه روز از دوغاب کاری بگذرد. در صورتی که بعضی جداره ها بدون دوغاب باقی مانده باشند، دوباره این فرایند را تکرار کنید. در مورد زمان خشک شدن دوغاب توجه داشته باشید که این موضوع بیشتر به نوع دوغاب و همچنین مواد به کار رفته درآن بستگی دارد.

مراحل مختلف دوغاب کاری

برای ترمیم دوغاب قدیمی کاشی و سرامیک نیز می توانید سه مرحله ی زیر را انجام دهید:

  • در گام اول دوغاب قدیمی را از جداره های سرامیک جدا کنید. در این مرحله کمی صبر و حوصله داشته باشید تا خراشی روی سطح سرامیک ها ایجاد نشود.
  • در مرحله ی بعد پس از خالی شدن درزها، گرد و خاک حاصله را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کنید. البته توجه داشته باشید که این کار با آب پرفشار نباید انجام شود.
  • حالا می توانید دوغابی که تهیه کرده اید را لا به لای درز ها جا دهید.

دلیل خراب شدن دوغاب

 

برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان قبل از خرید، با کارشناسان جم سر در ارتباط باشید.

دلیل خراب شدن دوغاب

پس از مدتی دوغاب میان جداره کاشی و سرامیک از بین می رود و از جمله دلایل آن می تواند نم و نشتی ساختمان یا رطوبت باشد. از دیگر دلایل این امر استفاده از مواد نامرغوب است. باید به یاد داشته باشید مطالبی که درباره ی مراحل تهیه ی دوغاب ذکر می شود بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. دلیل دیگر خراب شدن دوغاب، کاهش طول عمر آن است که پس از مدتی به دلیل رطوبت حمام یا سرویس بهداشتی تغییر رنگ داده و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۹ رای
fatahi

fatahi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *