طول عمر مفید کاشی و سرامیک

طول-عمر-مفید-کاشی-و-سرامیک

قبل از نصب هر نوع کفپوش در خانه خود، طبیعتاً می خواهید بدانید که چقدر آنها دوام خواهند داشت. اگر به دنبال این هستید که خانه خود را مدرن کنید یا کاشی هایتان قدیمی شده و قصد تغییر آنها را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم تا با سرامیک هایی آشنا شوید که می توانند فضای خانه شما را تغییر دهند؛ اما اگر به دنبال یک ظاهر کلاسیک هستید تا چندین دهه از آن لذت ببرید، کاشی قطعا انتخاب بهتری است.

 بیشتر انواع پرسلن لعابدار، سرامیک لعابدار و کاشی کف تراکوتا می توانند 50 سال یا بیشتر دوام بیاورند. با این حال، اگر می خواهید کف کاشی شما دوام بیاورد، باید ملاحظات زیر را در نظر بگیرید.  همه کاشی ها نمی توانند اجسام سنگین را تحمل کنند. اگر دوست دارید که کاشی در طول زمان، عملکرد خوبی داشته باشد، مهم است که مدل های مناسب و مستحکم تری را خریداری کنید، اما به طور کلی طول عمر مفید کاشی و سرامیک چقدر می باشد؟

درجه بندی کاشی ها

کاشی ها دارای درجه بندی هستند و بر اساس شماره که دارند، انتخاب می شوند. کاشی و سرامیک درجه 1 بیشترین حساسیت و درجه 5 کمترین آسیب را دارند.

  • درجه 1: آنها نرم‌ ترین کاشی‌ ها محسوب می ‌شوند و احتمال خراشیدن آنها راحت ‌تر از درجه ‌های دیگر است. همچنین باید به طور منظم نگهداری شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند. با این حال، کاشی ‌های درجه یک معمولاً کم ‌هزینه‌ بوده و برای ساخت دیوار مناسب هستند.
  • درجه 2: کاشی های درجه دو برای دیوارها بکار می روند. با این حال، آنها می توانند به عنوان کفپوش در مناطقی که فشار اجسام کمتر است، استفاده شوند. کاشی های درجه دو می تواند یک گزینه اقتصادی برای کف حمام باشد؛ اما برای مناطقی مانند آشپزخانه ها یا اتاق های نشیمن توصیه نمی شود.
  • درجه 3: جای تعجب نیست که کاشی های درجه سه رایج ترین استفاده را برای طیف گسترده ای از پروژه های خانگی دارند. آنها برای کف آشپزخانه که میزهای خود را روی آنها بگذارید مناسب هستند. شما می توانید با اطمینان به کاشی های درجه سه اعتماد کنید.
  • درجه 4: آنها قوی ترین کاشی هستند که به طور معمول در پروژه های مسکونی بکار می رود. کاشی های درجه سه بیشتر اوقات برای استفاده در فضای خانه کفایت می کند، اما می توانید درجه 4 را به عنوان یک گزینه مطمئن تر انتخاب کنید.
  • درجه 5: این کاشی ها توانایی تحمل فشارهای سنگین را دارند و به طور معمول در مناطق پر رفت و آمد، مکان های عمومی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. ما معمولاً این دسته از کاشی ها را در خانه ها نمی بینیم؛ اما اگر به دنبال کاشی مقاوم هستید که مدت زمان طولانی عمر مفید داشته باشد، درجه 5 بهترین انتخاب شما است.

عمر مفید کاشی استخری

بر خلاف گچ و سنگدانه، کاشی استخر بسیار نرم تر است و همچنین امکان تمیز کردن آنها از گل و لای آسان تر می باشد. کاشی شیشه ای و کاشی موزاییک در حال حاضر یکی از محبوب ترین کاشی هایی بوده که برای استخرها استفاده می شود البته به شرطی که از استخر خود مراقبت کنید و مواد شیمیایی آب خود را حفظ نمایید.

کاشی استخری بین 5 تا 10 سال عمر مفیدی دارد. همچنین استفاده از کاشی شیشه ای بهتر است، زیرا دوام بیشتری دارند. به طور معمول کاشی استخری در استخر فایبرگلاس بیشتر از استخرهای بتونی دوام می آورد.

طول عمر سرامیک پرسلان

پرسلن نسبت به سرامیک نرم تر است. از آنجا که پرسلن بافت ظریف تری دارد، به نظر می رسد سطح آن نیز صاف باشد. موسسه مینای چینی کاشی ها را با توجه به مقدار اشغال کردن پا در یک منطقه معین، در مقیاس خود قرار می دهد. از نظر تمیز کردن و مراقبت این نوع کاشی ها حساس تر هستند.

در نتیجه در صورت مراقبت نکردن ممکن است زود خراب شوند. طبق دستورالعمل آماده، برای تمیز کردن سرامیک پرسلان می توانید از پاک کننده های استاندارد خانگی و یک پارچه نرم یا اسفنج استفاده کنید. به طور کلی سرامیک پرسلان 60 تا 100 سال طول عمر دارد.

آنها همین طور برای کفپوش مناسب بوده و  دارای سطوح غیرخطی هستند، اما اگر می خواهید خانه خود را به یک محیط زیباتر تبدیل کنید، بهتر است سرامیک پرسلان را انتخاب کنید. همچنین اگر خانه شما در آب و هوایی قرار دارد که رطوبت زیاد باشد، می توانید به دوام پرسلان اعتماد کنید.

میزان مقاومت کدام سرامیک بالاتر است؟

قبل از این که مقاومت سرامیک ها را با یکدیگر مقایسه کنید، لازم است که آنها را بشناسید. در زیر با انواع سرامیک ها آشنا می شوید.

  • کاشی سرامیک
  • کاشی چینی
  • کاشی شیشه ای
  • کاشی مرمر
  • کاشی گرانیت

کاشی های چینی نمونه ای دقیق تر از کاشی سرامیک رس است. کاشی های چینی از نسبت بالاتری از سیلیس و کوارتز ساخته شده و در دمای بالاتر پخته می شوند. آنها از دوام بیشتری دارند و اغلب اوقات گران تر هستند. کاشی و سرامیک چینی دارای تنوع های بسیاری هستند و مقاومت بهتری دارند. کاشی های چینی لعاب دار می توانند شبیه تخته های چوب سخت، سنگ مرمر گران قیمت یا آجرهای صنعتی باشند.

طول-عمر-کاشی-حمام

به خاطر داشته باشید که یک پروژه که شامل نصب کاشی چینی باشد می تواند چند سردرد ایجاد کند؛ زیرا کاشی یک ماده قوی تر و متراکم تر از سرامیک است و به یک ابزارهای خاصی نیاز دارد، اما با همه این مشکلات در نصب، مقاومت خوبی دارند.

میزان مقاومت انواع کاشی و سرامیک در برابر حریق

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از سرامیک ها به گونه ای ساخته می شوند که در برابر آتش مقاوم باشند یا به عبارتی دیگر ضد حریق هستند. کاشی ها می توانند تا دمای 1200 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. برای ساختمان هایی که قصد دارند امنیت را بالا ببرند، استفاده از سرامیک های ضد حریق پیشنهاد می شود. همچنین سرامیک ها به طور کلی در برابر آتش نمی سوزند.

کاشی که از خاک رس ساخته شود، به صورت یکنواخت آن را لعاب کاری کنند و بپزند می توانند در برابر آتش دوام بیاورند. برای کسانی که می خواهند برای شومینه خود سرامیک بخرند، این مدل معرفی شده گزینه مناسبی است. کاشی های پرسلان نیز، در برابر حریق مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و می توانید آنها را نیر تهیه کنید. بعضی از افراد قصد دارند که از سرامیک یا کاشی برای اجاق های گاز خود استفاده کنند. در نتیجه انتخاب سرامیک هوشمندانه است.

میزان جذب آب در انواع کاشی و سرامیک

جذب آب در کاشی های چگالی بالا بیش از 0.5 درصد و کمتر از 3.0 درصد است. کاشی با میزان جذب آب 0.5 درصد یا پایین تر، غیرقابل نفوذ بوده و بسیار ضخیم هستند. جدا از مقاومت آنها در برابر سایش و شکستگی، کاشی های سرامیکی با توجه به میزان جذب آب طبقه بندی می شوند که این نشان دهنده چگالی کاشی است. کاربرد انواع مختلف کاشی برای مصارف داخلی یا خارجی با میزان جذب آب ارتباط دارد. کاشی های انتخاب شده برای کاربردهای خارجی باید میزان جذب آب بسیار کمی داشته باشند. همچنین کاشی با میزان جذب آب ضعیف نیز ممکن است لکه های مواد غذایی یا نوشیدنی ها را به طور کامل جذب کند.

کاشی معمولی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد، دارای مقدار جذب رطوبت کمتر از 0.5 درصد و پرسلن می باشد. مهمترین اندازه گیری یک کاشی میزان جذب آب است. اگر نفوذ رطوبت خیلی زیاد باشد، می تواند چندین نوع کاشی شکسته شود. قدرت و دوام کاشی اغلب در صورتی که میزان جذب کم آب مانند پرسلن داشته باشد، قوی تر است. کاشی های سرامیکی نسبت به کاشی های سنگی لعاب دار به طور قابل توجهی، میزان جذب آب پایین تری دارند

میزان مقاومت انواع کاشی و سرامیک در برابر لکه ها

کاشی های چینی دارای سطوحی دارند که بدون به خطر انداختن کیفیت کاشی ها در برابر لکه مقاوم هستند. برخلاف کفپوش سنگی، کاشی چینی نیازی به پوششی ندارند که بتواند آنها را از خراش یا خرد شدن محافظت کند. به دلیل مقاومت سطح در برابر لکه ها، این کاشی ها برای استفاده در حمام و آشپزخانه مناسب هستند. کاشی های ساخته شده از پرسلن را می توان با پاک کننده تمیز کرد.

چون آنها در برابر مواد شیمیایی خانگی متداول، مقاوم هستند. کاشی های چینی مقاوم در برابر شکسته شدن هستند و همچنین در برابر خراب شدن توسط مواد شیمیایی و لکه ها نیز مقاومت خوبی نشان می دهند. کاشی های چینی یک انتخاب عالی برای صاحبان خانه است که می خواهند طبقه خود را تمیز و براق نگه دارند بدون اینکه تلاش قابل توجهی برای آن انجام دهند.

نتیجه گیری

کاشی های سرامیکی و کاشی های چینی دارای دوام و طول عمر برتر هستند که این اولین فواید مهم در ارتباط با آنها است. کاشی های چینی به دلیل این واقعیت که با استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا مانند خاک رس چینی ساخته شده و سپس در معرض انواع فرآیندهای مختلفی قرار می گیرند، نسبت به لک مقاومت خوبی دارند. از آنجا که کاشی ها نیازی به تعویض حداقل ده سال یا بیشتر ندارند، دوام آنها به شما امکان می دهد تا میزان پولی را که برای نگهداری صرف می کنید را کاهش دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
fatahi

fatahi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *