طول عمر کاشی استخر به چه عواملی بستگی دارد؟

در دهه‌های اخیر ساخت استخرها در حیاط ویلاها، فضای باز منازل و ساختمان‌ها و حتی زیرزمین‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. داشتن یک استخر، می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به شما یک محیط شخصی برای ورزش و تفریح بدهد. حال اگر در ساخت استخر خود، به برخی نکات بی توجهی کنید، می‌تواند برای شما خسارات مالی زیادی به همراه داشته باشد. مهمترین موردی که باید به آن توجه شود، کاشی کف و دیواره‌های استخر است. طول عمر کاشی استخر تا 20 الی 25 سال می‌تواند باشد. این طول عمر به عوامل متفاوتی وابسته است که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

همان قدر که جنس و نوع کاشی های استخری از اهمیت بالایی برخوردار است، نحوه نصب و چسباندن کاشی ها نیز مهم خواهد بود. برای آگاهی کامل درباره هر موردی که با طول عمر کاشی استخر در ارتباط است، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

تفاوت کاشی استخر و کاشی معمولی و انواع آن

تفاوت کاشی استخر و کاشی معمولی و انواع آن

شما هرگز نمی‌توانید از کاشی‌های معمولی در کف و دیواره‌های استخرتان استفاده کنید. کاشی‌های معمولی با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قلیایی یا اسیدی و همچنین مجاورت دائمی با آب، به سرعت دچار خورندگی می‌شوند. خرد شدن مداوم کاشی‌های استخر نه تنها هزینه تعمیرات روی دست شما خواهد گذاشت بلکه می تواند خطرات جانی برای شما به دنبال داشته باشد.

پوست بدن، وقتی مدتی در آب بماند، بسیار آسیب پذیر خواهد شد و حالت بی‌حسی پیدا می‌کند. کاشی‌های کنده شده، می‌توانند باعث بریدگی‌های عمیق شوند.برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی کافی است که از کاشی‌های مخصوص استخری استفاده کنید.

تنها ویژگی منحصر به فرد این کاشی‌ها، ضد آب بودن آن‌ها است. برای تشخیص ضد آب بودن یک کاشی، باید آن را برگردانید و پشت آن چند قطره آب بریزید. در صورتی که آب به خورد بافت کاشی برود، کاشی، مناسب استفاده در استخر نخواهد بود.

کاشی‌های ضد آب می‌توانند تا حدودی طول عمر کاشی استخر را تضمین کنند. در ادامه به معرفی انواع این کاشی‌ها می‌پردازیم:

  • کاشی شیشه ای: مدرن‌ترین نوع کاشی‌های عرضه شده در بازار، کاشی‌های شیشه‌ای هستند. در ابعاد و طرح‌های متفاوتی تولید می‌شوند. این کاشی‌ها از لحاظ طول عمر کاشی استخر ، با دوام ترین آن‌ها به حساب می‌آیند.
  • کاشی سنگی: کاشی‌های سنگی، از انواع سنگ‌های ماسه‌ای، بلوط، گرانیت و … ساخته می‌شوند. نوع سنگ مرمر این کاشی‌ها، بهترین نوع آن‌ها از نظر طول عمر و زیبایی بخشی به استخر شما خواهد بود.
  • کاشی سرامیکی: پرطرفدارترین و عمومی‌ترین نوع کاشی‌ها، کاشی‌های سرامیک پرسلان هستند. این کاشی ها قیمت مناسبی دارند. همچنین به علت لعابدار بودن بسیار مقاوم هستند.

انتخاب هر کدام از کاشی‌های ذکر شده، بستگی به نوع معماری استخر، محل احداث، بودجه و در نهایت سلیقه شما دارد.

عوامل موثر بر طول عمر کاشی استخر

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، اولین عامل اثرگذار بر طول عمر کاشی استخر ، جنس کاشی است. دومین عامل، موادی ست که برای نصب و چسباندن این کاشی‌ها استفاده می‌شود.

هر چقدر هم که جنس کاشی‌های استخر نفوذ ناپذیر باشد، این خاصیت مولکول شیمیایی آب است که در تمام خلل‌ها نفوذ کند. با نفوذ آب در میان کاشی‌ها، به مرور مقاومت آن‌ها و سپس عمر مفیدشان کم خواهد شد. بنابراین تا جایی که می‍شود، باید این منافذ را محدود کنیم و از بین ببریم. راه کار عملی برای این کار آب بندی مناسب استخر است.

موادی که برای نصب و چسباندن کاشی‌ها و در نهایت آب بندی استخر استفاده می‌شوند، متفاوت هستند. تفاوت این مواد، به این عوامل وابسته است:

  • نوع و جنس کاشی استخری
  • سر باز یا سر پوشیده بودن و موقعیت مکانی استخر
  • نوع زیر بنای کار شده در محوطه کلی
  • عمق سازه
  • حجم و فشار آبی که قرار است تحمل کند.

پس از معین شدن تمامی موارد ذکر شده، نوبت به انتخاب نوع آب بندی استخر می‌رسد. آب بندی کف و دیواره ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • آب بندی به روش قیرگونی (ایزوگام) : این روش از روش‌های اولیه آب بندی است که دیگر منسوخ شده است. به علت حلال بودن مواد نفتی در آب، پس از مدتی با بالا رفتن دما آب، ایزوگام در آب حل می‌شود و علاوه بر از دست دادن مقاومت، آب را نیز آلوده می‌کند.
  • آب بندی دو جزئی: در این روش از ترکیب چسب‌های پلیمری و پودر (سلیس، سیمان، رس، بتن و …) استفاده می‌شود. آب بندی دو جزئی برای استخرهایی با زیر بنای بتنی کارایی بهتری دارند.
  • آب بندی رزینی: مواد رزین تا عمق نسبتا زیادی از شیار کاشی‌ها نفوذ خواهند کرد. به همین علت است که این روش برای هر نوع استخر و کاشی‌ای می تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • آب بندی با انواع چسب‌ها (بتنی تا نانو): آب بندی با استفاده از چسب‌ها بهترین نوع آب بندی هستند. آب بندی با چسب، تمام منافذ احتمالی را پوشش می‌دهد و موجب مستحکم شدن کاشی‌ها می‌شود. هر چه سطح زیرین کاشی ها یکدست تر باشد، طول عمرشان بالاتر خواهد بود.

عوامل موثر بر طول عمر کاشی استخر

چه کار کنیم که طول عمر کاشی استخر بیشتر شود؟

تا اینجا مطلب دو مورد از اصلی‌ترین فاکتورهای طول عمر کاشی استخر را مورد بررسی قرار داده‌ایم. نکات دیگری هم هستند که با رعایت آن‌ها می‌توانید طول عمر 20 ساله کاشی‌های خود را تضمین کنید.

  • تعویض به موقع آب استخر: برای پر کردن استخر معمولا از آب چاه استفاده می‌شود. آب چاه پر از املاح است، که میان شیار های کاشی‌ها رسوب می کند و مقاومت آن را پایین می‌آورد.
  • تنظیم PH آب: کاشی‌های استخری برای مقاومت در برابر حد استانداردی از اسید و قلیا تولید می‌شوند. این میزان استاندارد باید رعایت شود.
  • رعایت میزان استاندارد کلر و کلسیم: کلر، کلسیم و تمامی عناصر شیمیایی که برای تعادل آب استخر استفاده می‌شوند، نباید بیش از حد مجاز باشند. بیشتر بودن این عناصر موجب ایجاد رسوبات در شیار کاشی‌ها خواهد شد.
  • تعویض به موقع فیلتر ها: اگر فیلتر دستگاه‌های تصفیه کننده به موقع تعویض گردند، کاشی‌ها کمتر در برابر رسوبات قرار خواهند گرفت. در نتیجه دیرتر هم از بین خواهند رفت.
  • خالی نماندن استخر: اگر استخر شما در فضای باز قرار دارد، تا حد امکان از خالی ماندن آن جلوگیری کنید. نور مستقیم خورشید، باعث فرسودگی کاشی‌ها خواهد شد.
  • تنظیم دما آب استخر: پایین آمدن دما استخر، بیش از حد مجاز، باعث یخ زدگی کاشی‌ها می‌شود. گرم شدن بیش از اندازه آب نیز مقاومت یک کاشی را پایین خواهد آورد. هر دو در طولانی مدت، می‌توانند کاشی‌های شما را دچار شکستگی کنند.
  • استفاده از پوشش زمستانی برای استخر: استخرهای در فضای باز که در زمستان مورد استفاده قرار نمیگیرند، باید به وسیله روکش‌های مخصوص پوشیده شوند. این کار از یخ زدگی کاشی ها جلوگیری می‌کند.

نقش تعمیر و نگهداری مناسب از کاشی استخر در افزایش طول عمر آن

شما هر وسیله‌ای را که به طور مستمر استفاده می‌کنید، باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. شیرآلات منزل، وسایل برقی و حتی ماشین شما، نیاز به تعمیرات و رسیدگی دارند. کاشی‌های استخر نیز جزء موارد مصرفی هستند. هر بار به هنگام تخلیه آب استخر، تمام کاشی‌ها را بررسی کنید. اگر هر کدام از کاشی‌ها دارای خوردگی یا ترک است، حتما آن را تعویض کنید.

محکم بودن کاشی‌ها را چک کنید. با قدم زدن روی کاشی‌های کف و مشت زدن به دیواره‌ها، می‌توانید کاشی‌های لق را پیدا کنید. کاشی لق شده را از جا در بیاورید و دوباره آب بندی کنید.

بدانید که یک کاشی شکسته یا لق می‌تواند مثل غده سرطانی عمل کند و از لایه‌های زیرین، استحکام کاشی‌ها را کم می‌کند و طول عمر کاشی استخر را کاهش می‌دهد.

 علاوه بر این‌ها، در هنگام شستشو کاشی‌ها، از مواد شیمیایی غلیظی که باعث خوردگی کاشی‌ها می‌شوند استفاده نکنید. بهتر است برای کاشی‌های سرامیکی از برس‌های پلاستیکی استفاده شود تا مواد آب بندی شیار کاشی‌ها از بین نرود.

 

برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان قبل از خرید، با کارشناسان جم سر در ارتباط باشید.

 

نتیجه گیری

برخی از نکاتی که در بالا ذکر شده است نیازمند راهنمایی کارشناسان و گروه‌های تخصصی است. با رعایت این موارد طول عمر کاشی استخر خود را افزایش خواهید داد.همچنین انتخاب کاشی استخر با کیفیت امری مهم به شمار میرود.گروه بازرگانی جم سر ارائه دهنده انواع کاشی‌ و سرامیک‌های درجه یک میباشد و شما میتوانید برای سفارش محصول مورد نظر خود با کارشناسان فروش ما از طریق راه‌های ارتباطی درج شده تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

  • چه عواملی بر طول عمر کاشی استخر تاثیر گذار میباشد؟

عوامل گوناگونی همچون کیفیت کاشی ،نحوه نصب کاشی،نحوه استفاده از آن،نحوه نگهداری و نوع کف استخر میتواند بر طول عمر کاشی استخر تاثیر گذار باشد.

  • برای خرید کاشی استخر از چه طریقی باید اقدام نماییم؟

برای خرید سرامیک و انواع کاشی با مراجعه به سایت جم سر میتوانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای ثبت سفارش خود با کارشناسان فروش ما با شماره 33090000-035 تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
fatahi

fatahi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *