کفپوش حیاط چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

کفپوش حیاط

وقتی که می خواهیم برای حیاط منزل کفپوش انتخاب کنیم اغلب اولین سوالی که ذهن افراد را مشغول می کند این است که کفپوش حیاط چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ اول از همه باید دقت کرد تا کفپوش حیاط استحکام و دوام بالایی داشته باشد. فضای باز در معرض گرما و سرما، تابش نور خورشید و رطوبت وجود دارد، بنابراین باید کفپوش حیاط در برابر این عوامل از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

محیط های باز محل زندگی حشرات، آفت ها و جانوران است، پس لازم است کفپوش حیاط در برابر حشرات و قارچ‌ ها تخریب نشود. در نهایت یک کفپوش مناسب باید زیبایی و هارمونی خاصی با سبک ساختمان داشته باشد. به عنوان مثال اگر نمای ساختمان یا ویلا لوکس باشد و از متریال مدرن در آن بنا استفاده شده، بهتر است کفپوش حیاط نیز لوکس و هماهنگ با طراحی کلی ساختمان باشد. کفپوش حیاط باید عمر مفید بالایی داشته باشد، زیرا هزینه های اجرا و کارگر این روزها بالا است و نمی توان هر سال اقدام به تعویض آن ها نمود. در نهایت مقاومت بالا در برابر ضربات احتمالی از مهم ترین ویژگی های یک کفپوش مناسب است.

شما هم مثل من با مطالعه این مقاله به فکر انتخاب سرامیک پرسلان برای کفپوش خانه افتادید؟ سرامیک های پرسلان مصالحی ایده آل برای طراحی محوطه خانه و حیاط هستند زیرا قابلیت اجرا با رنگ های مختلف همراه با دیزاین فضای خانه را دارند، علاوه بر این در مقایسه با دیگر کفپوش ها، مقاومت و تنوع بالایی دارند. در این مقاله سعی کرده ام انواع کفپوش حیاط را به شما معرفی کنم.

بهترین کفپوش حیاط

کفپوشی است که علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط دارای استحکام خوبی باشد. همچنین، در میان انواع کفپوش، گزینه هایی را باید برای حیاط خانه و ویلا انتخاب کرد که در برابر تردد افراد و خودروها و ضربات و ساییدگی مقاوم باشد. به دلیل تنوع زیاد کف پوش حیاط، در ادامه لیست کاملی از بهترین گزینه ها را برای شما معرفی و مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد. تا به این سوال جواب داده باشیم که: برای کف حیاط چی خوبه ؟

بهترین کفپوش حیاط ویلا و باغ

قبل از انتخاب بهترین کفپوش برای حیاط یا فضای باز، لازم است چندین جنبه کاربردی را در نظر بگیرید، از جمله:

  • استفاده مدنظر از کفپوش: به عنوان مثال، اگر حیاط یا ویلا ترافیک زیادی دارد یا ماشین‌ها و دوچرخه‌ها از آن عبور می‌کنند، یا اگر منابع آب یا گرما در نزدیکی آن وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد یک نوع کفپوش محکم‌تر و مقاوم‌تر در نظر گرفته شود.
  • نوع زمین: قبل از نصب کفپوش در فضای باز، باید بازرسی و ارزیابی زیر کفپوش حیاط انجام شود. ممکن است انجام عملیات اضافی مانند افزودن عایق برای محافظت در برابر سرما یا تخلیه سازه‌ها برای جلوگیری از راکد شدن آب باران لازم باشد.
  • طراحی کلی فضای باز: کفپوش تاثیر بسزایی در سبک فضای سبز شما خواهد داشت. و به همین دلیل با در نظر گرفتن دید کلی، سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • جنس کفپوش: این ویژگی از کفپوش که طیف وسیعی از مواد به کار برده شده را در بر می‌گیرد. از جمله می‌توان به انواع کفپوش پرسلان و کفپوش‌های رایج مثل بتن، سنگ، سرامیک و چوب را نام برد.

توجه به مقاومت کفپوش حیاط

با توجه به نم و رطوبت زیاد در حیاط خانه و ویلا و همچنین تابش نور خورشید، در انتخاب کف پوش حیاط باید دقت زیادی داشت. پوشش هایی برای این محیط ها استفاده میشوند که نم و رطوبت به بافت آنها نفوذ نکند و باعث پوسیدگی و از هم پاشیدگی سطح کفپوش نشود. علاوه براین، کف پوش حیاط ویلا و خانه باید بتواند در برابر وزن سنگین خودروها و تردد افراد مقاومت داشته باشد. بر همین اساس از بهترین انواع کفپوش حیاط ویلا و باغ و خانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این راستا گزینه‌های زیادی برای انتخاب کفپوش وجود دارد که باید متناسب با سبک زندگی، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و میزان بودجه خود نسبت به انتخاب بهترین کفپوش حیاط خانه اقدام کنید. در ادامه به معرفی برخی از کفپوش‌های مناسب حیاط خانه خواهیم پرداخت.

کفپوش موزاییکی ، رایج ترین کفپوش برای حیاط خانه

می‌تواند جزو دسته‌بندی بهترین کفپوش ها برای حیاط خانه قرار بگیرد. موزاییک اگر به درستی نصب شود و شرایط نگهداری آن رعایت شود میزان دوام بالایی خواهد داشت. هزینه تعمیر و نگهداری کفپوش موزاییکی بسیار ارزان و آسان است

کفپوش موزاییکی تنوع رنگ و طرح‌ محدودی دارد، مهم‌ترین نقطه ضعف این کفپوش، مقاومت پایین آن است و نسبت به ضربه آسیب‌پذیر بوده و در صورت عدم زیرسازی مناسب در اثر فشار زیاد به سرعت می‌شکند.

کفپوش موزاییکی - موزاییک

کفپوش حیاط چوبی

همان طور که گفته شد کفپوش حیاط باید از مقاومت بالایی نسبت به تغییرات دما، بارش و دیگر عوامل محیطی برخوردار باشد. کفپوش های چوبی که این ویژگی ها را داشته باشد دو نوع می باشند:

  • کفپوش ترمووود
  • کفپوش چوب پلاست یا wpc

این دو کفپوش چوب مصنوعی بوده و در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار هستند. می توانند تمام عوامل محیطی را به خوبی تحمل کرده و دچار فرسودگی نشوند. زیبایی و انرژی کفپوش چوبی، گرمی و صمیمیت را به محیط تزریق کرده و فضایی دنج را در حیاط به وجود خواهند آورد. این کفپوش برای حیاط خانه، باغ، تراس، بالکن و حیاط خلوت نیز مناسب بوده و فضا را برای دورهمی ها و استراحت بسیار مناسب و دلنشین خواهد کرد.

ترمووود یکی از متریال‌های لوکس و پرطرفدار در ساخت کفپوش است که میزان دوام و ماندگاری آن بستگی به ضخامت و گره آن دارد، اشتباه در انتخاب کفپوش ترمووود می تواند باعث اتلاف وقت و هزینه شما شود.

کفپوش حیاط کفپوش ترمووود

کفپوش پرسلاین

سرامیک پرسلان ظاهری شبیه سنگ دارد و می‌تواند فضای حیاط خانه شما را به محیطی زیبا و مجلل تبدیل کند. کفپوش‌های پرسلان با وجود تنوع رنگ و شرایط نگهداری آسان نسبت به سنگ از دوام بیشتری برخوردار هستند و قیمت کمتری نیز دارند.

از طرفی دیگر کیفیت ساخت پرسلان متفاوت است و اغلب این متریال‌ کفپوش نسبت به قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت، تابش نور مستقیم خورشید، گرما، باران و سرما مقاوم است.

رامیک پرسلان - کفپوش پرسلان - قیمت پرسلان

کفپوش حیاط سنگی

سنگ به دلیل زیبایی طبیعی و دوام بالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای کفپوش فضای باز حیاط خانه است. کفپوش سنگی در رنگ‌های متنوعی در بازار موجود است که هر کدام از آنها جذابیت بصری فضای حیاط شما را دوچندان می‌کند. علاوه بر این ویژگی‌ها، شرایط نگهداری آن بسیار آسان است و البته این نوع کفپوش‌ها با محیط زیست سازگار هستند و در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

از رایج‌ترین انواع سنگ‌های مورد استفاده برای کفپوش فضای باز می‌توان به سنگ گرانیت، ماسه سنگ، سنگ لوح و غیره اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند.

کفپوش قلوه سنگ - کفپوش حیاط

کفپوش قلوه سنگ

کفپوش قلوه سنگ برای حیاط خانه و باغ بسیار پرطرفدار و محبوب می باشد. قلوه سنگ ها دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت بوده و در مقابل فشارهای ایجاد شده از وسایل نقلیه و تردد بالا دچار فرسایش نمی شوند. این کفپوش را می توان به صورت کامل و یکدست و یا ترکیب با سنگ ریزه ها در محیط حیاط به کار برد. اگر از لغزیدن قلوه سنگ ها بر روی یکدیگر احساس خوشایندی نداشته و به دنبال کفپوشی هستید که ثابت باشد، می توانید قلوه سنگ ها را با سیمان در کف حیاط ثابت کرده و از ترکیب سیمان و قلوه سنگ لذت ببرید. این محیط زیبا برای کسانی که طرفدار سبک های روستیک می باشند بسیار مناسب است.

کفپوش گرانولی یا لاستیکی

کفپوش لاستیکی اغلب برای محیط‌هایی که به عنوان محل بازی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربرد دارد، چراکه این نوع کفپوش در واقع یک نوع ضربه‌گیر است و در برابر لغزش مقاومت بالایی دارد. در هنگام بارندگی یا خیس شدن سطح لغزنده نمیشود. کفپوش لاستیکی در برابر فشار، ضربات و ساییدگی مقاوم می باشد و همچنین نگهداری و تمیز کردن آن بسیار آسان است. اما این متریال در برابر گرمای زیاد مقاومت کمی دارد و بهتر است در مناطقی با آب و هوای معتدل مورد استفاده قرار بگیرد.

کفپوش گرانولی ارزان و برای حیاط مناسب است. دارای تنوع در طرح و رنگ بوده و نصب بسیار آسانی دارد. قطعات این کفپوش به صورت کلیکی در کنار یکدیگر قرار گرفته و در هم جا می خورند. کفپوش پلاستیکی برای حیاط را می توان در صورت جابجایی به راحتی جمع کرده و به جای جدید منتقل نمود.

کفپوش لاستیکی که از بازیافت لاستیک های ضایعاتی تولید می شود دارای استحکام و طول عمر بالایی می باشد. در برابر نور خورشید و بارش و تغییرات دما نیز مقاومت بسیار خوبی داشته، به همین دلیل برای فضاهای بیرونی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از این کفپوش برای حیاط مدارس، مهدکودک ها و سالن ورزشی نیز استفاده می کنند. علاوه براین، در برابر تردد و رفت و آمد خودروها نیز مقاوم بوده و ضربه و فشار ناشی از برخوردها هیچ آسیبی به آن وارد نمی کند.
بعد از مقاومت بسیار بالا یکی از دلایلی که باعث شده این کفپوش برای حیاط مناسب باشد عدم آسیب جدی به افراد در هنگام سقوط روی آن می باشد. اغلب در رنگهای تیره تولید می شود اما رنگ دلخواه را نیز به طور سفارشی می توان تهیه کرد. و با توجه به آنچه گفتیم، برای حیاط، حیاط خلوت، تراس و بالکن نیز مناسب می باشد.

کفپوش بتنی

کفپوش بتنی حیاط که به صورت بلوکه و در ابعاد مختلف تولید میشود، دارای استحکام بسیار بالایی بوده و اصالت و زیبایی خاصی را به محیط تزریق میکند. قطعات این کفپوش را می توان به صورت یکدست و بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار داد. علاوه براین می توان آنها را با فاصله های یکسان در کف حیاط نصب کرده و این فاصله را با چمن مصنوعی یا طبیعی یا کفپوش های دیگر مانند سنگ ریزه، قلوه سنگ، آجر یا چوب پر کرد و با این کار زیبایی بیشتری را به محیط حیاط بخشید.
کفپوش بتنی به دلیل مقاومت بالا نسبت به عوامل محیطی و فشار و ضربه های ناشی از تردد، برای حیاط بسیار مناسب می باشد. برای حیاط خلوت هایی که قرار است به فضایی دنج برای معاشرت و مهمانی ها تبدیل شود نیز می توانید این پوشش فوق العاده را انتخاب کنید.

کفپوش بتنی تقریبا در همه محیط‌ها کاربرد دارد. پس اگر به دنبال یک کفپوش با دوام، مستحکم و متنوع هستید، کفپوش بتنی، کفپوشی مناسب برای حیاط خانه شما خواهد بود. یکی از مزایای اجرای این کفپوش هزینه پایین و ارزان آن است و به دلیل مقرون ‌به ‌صرفه بودن طرفداران زیادی دارد. کفپوش‌های بتنی قابلیت رنگ آمیزی دارند و می‌توانید با این اقدام جلوه‌‌ای خاص به محوطه حیاط خانه خود بدهید.

8. چمن مصنوعی

برای تبدیل حیاط منزل یا حیاط خلوت به مکانی دنج و زیبا باید به فکر سرسبز کردن آن باشید. اگر به هر دلیلی امکان ایجاد فضای سبز را ندارید یا می خواهید فضای حیاط را سرسبزتر کنید، کفپوش چمن مصنوعی بهترین راهکار می باشد. این کفپوش را هم می توانید به تنهایی مورد استفاده قرار دهید یا با سایر متریال ها از قبیل سنگ آجر و بتن ترکیب کرده و به زیباتر شدن فضای حیاط کمک کنید.
برای مکان هایی با تردد بالا مانند حیاط باید از چمن های مصنوعی که تراکم بیشتری داشته و ارتفاع الیافشان 2.5 تا 3.5 سانت می باشد استفاده کرد. چمن مصنوعی که تراکم کمتری داشته باشد برای زمانی که هزینه کمتری را در نظر دارید یا میزان تردد کمتر از حد معمول می باشد، مناسب است.

محوطه‌سازی با چمن مصنوعی یکی از متریال‌های ارزان قیمت است که به دلیل نرم و ضد حساسیت بودن، کودکان شما به راحتی و حتی با پای برهنه می‌توانند روی آن بازی کنند و با دویدن روی آن ها لذت ببرند.

چمن مصنوعی برای مهمانی‌های شبانه بسیار فوق‌العاده و زیبا به نظر می‌رسند و حتی حیوانات خانگی نیز از خوابیدن و راه رفتن روی آن لذت می‌برند. امروزه محصولات متنوعی از چمن مصنوعی در بازار وجود دارند، که با هر نوع شرایط آب و هوایی مناسب هستند، اما زیبایی و کیفیت سایر کفپوش‌ها را ندارد.

کفپوش آجری حیاط

با کفپوش آجری می توانید دکوراسیون حیاط خود را به شکل حرفه ای انجام دهید و فضای دنج و صمیمی را در حیاط منزلتان به وجود بیاورید. برای حیاط باغ و حیاط هایی که دارای باغچه می باشند بسیار مناسب است، زیرا در کنار سرسبزی درخت و گل ها جذابیت فوق العاده ای دارد. آجر فضا را به طبیعت نزدیک تر کرده و انرژی بالایی را به محیط القا می کند. علاوه براین، به عوامل طبیعی و آب و هوایی مقاومت داشته و از نظر رنگ و ابعاد دارای تنوع می باشد. معمولا آن ها را در چینش های مختلف از جمله دورانی و زیگزاگی بر روی زمین قرار می دهند، تا زیبایی آن را چند برابر کنند.

نکات مهم در انتخاب بهترین کفپوش حیاط خانه، باغ و ویلا

به عنوان یک جمع بندی کلی، برای انتخاب کفپوش حیاط خلوت و حیاط خانه ویلایی و باغ باید به چند مهم زیر توجه داشته باشید:

  • گزینه هایی را انتخاب کنید که در برابر بارش باران و برف و نم و رطوبت دچار فرسودگی نشوند
  • تردد زیاد و عبور خودرو و موتور و افراد نباید به سطح کفپوش آسیب وارد کند
  • زیبایی ظاهری از مهم ترین ملاک ها برای انتخاب کفپوش مناسب برای حیاط خانه ویلایی محسوب میشوند.
  • نوسانات دمایی و یخ زدگی و گرمای بیش از اندازه زیاد هیچ یک نباید منجر به تخریب کفپوش حیاط و محوطه ساختمان شوند
  • تابش خورشید و اشعه ماورابنفش نباید بر ساختار و کیفیت کفپوش تاثیر منفی ایجاد کند
  • تا حد امکان گزینه هایی را انتخاب کنید که با خیس شدن لغزنده نشوند.

سوالات متداول

برای کف حیاط چی خوبه؟
برای پوشش کف حیاط کفپوش های ضد آب و مقاوم در برابر تابش نور خورشید بهترین انتخاب هستند. کفپوش سنگی، موزاییک، spc، چوب پلاست، ترمووود، بتن، واش بتن، آجر، چمن مصنوعی، اسلیت و سنگ تالت از جمله کفپوش های مناسب حیاط هستند.
چوب برای کف پوش حیاط ویلا شمال مناسبه؟
با توجه به نم و رطوبت زیاد شهرهای شمالی ایران، بهتر است چوب طبیعی و فراوری شده تا حد امکان برای حیاط استفاده نشود. پوشش های مقاوم از جمله سرامیک پرسلان گزینه مناسب تری برای حیاط باغ و ویلا هستند.

سرامیک پرسلان از کجا تهیه کنیم؟

گروه بازرگانی جم سر، با بیش از پانزده سال سابقه در حال حاضر با 36 کارخانه همکاری میکند. شما میتوانید متنوع ترین انتخاب را با ما داشته باشید، برای مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
مهدیه ممیزی

مهدیه ممیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *